| startpagina | projecten | informatie | contact |
|
Janet Witte | Kunsteducatie |
---|
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projecten
Het ritme van ...
janetwitte[at]gmail.com
|
Help, een camera!Educatief kunst project: Hoe kun je iemand bijzonder fotograferen. Bijna niemand voelt zich op z’n gemak voor de camera. De kinderen gaan daar iets op bedenken en gaan dat ook uitproberen. Ze onderzoeken, tekenen, fotograferen en maken een collage. Eindresultaat is een boekje van het hele werkproces.
Doelgroep: basisschool, midden en bovenbouw. Kerndoelen: 54, 55, 56
Leerdoelen: De kinderen worden zich bewust van de aspecten van portrettering. Ze maken kennis met het creatieve proces: onderzoeken, idee ontwikkelen, je idee fotograferen en regiseren. 54 Ze reflecteren op het werk van de fotograaf Halsman en hun eigen foto’s. 55, 56 Door elkaar te fotograferen werken ze samen en ontwikkelen ze respect voor elkaar.
Wat doen de kinderen: Ze fotograferen elkaar spontaan, we bekijken de foto's en praten erover. Ik laat ze het boek ‘Jump’ van Halsman zien, daarin staan springende mensen op de foto. We praten over waarom de springende mensen ontspannen op de foto staan. Ze weten het precies en bedenken en tekenen hoe ze elkaar 'ontspannen' kunnen fotograferen en fotograferen elkaar opnieuw. In de laatste les krijgen ze de foto’s van zichzelf en maken ze een fantasie collage waar ze zichzelf in plaatsen.
Om privecy redenen staan de kinderen niet herkenbaar op de foto, vandaar dat balkje voor de ogen.
Uitvoerbaarheid: Dit project kan ik op korte termijn uitvoeren.
Bekijk hieronder het werk van de kinderen:
Ze tekenen hun idee, maken en regiseren de foto en maken een collage:
Ze tekenen hun idee:
Ze maken een collage met daarin hun foto:
Omslagen voor hun boekje:
|
|||||||
Projecten
Het ritme van ...
|
Contact
Janet Witte | kunsteducatie
janetwitte(at)gmail.com
© projecten, foto's en website: |
|
Bik-
|
|||||